STICKY POST: BERITA BAIK BUAT PELANGGAN SHAKLEE DI SARAWAK. READY STOCK AVAILABLE UNTUK C.O.D

Pengedar Shaklee Kuching


Your Shaklee Independent Distributor

Salmiah Othman

 SMS | Call : 019-8769412
 Shaklee ID : 949800
 Email : salmiah80@gmail.com

Saya selalu berkongsi mengenai kebaikan supplemen Shaklee di Fan Page Mamaanisshop danFacebook saya juga, kalau sudi add la saya :)

Buah Pinggang Rosak

Banyak faktor yang menyebabkan buah pinggang menjadi rosak..Antaranya:

1) Kencing manis kronik
2) Masalah pada buah pinggang itu sendiri
3) Masalah darah tinggi
4) Ubat ubatan seperti ubat diuretic
5) Kurang minum air
6) Ada jangkitan kuman yang menyebabkan kerosakan pada fungsi buah pinggang
7) Ubat ubatan seperti Non Steroid Anti Infallmatory (NSAIDs) seperti ibuprofen.
9) Antibiotik seperti Garamycin.


Banyaknya faktor-faktor dia..adakah kita ada benda seperti yang tersebut di atas?

Agaknya bagaimana kita nak kenal tanda-tanda yang kita ni ada sakit atau bermasalah pada buah pinggang? Mesti ada tanda-tanda yang boleh kita kenali.

Kenali Tanda Anda Mungkin Menghidap Kegagalan Buah Pinggang

1) Kelesuan
2) Nafas menjadi pendek
3) Bengkak (edema), ataupun sembab
4) Keletihan melampau


BACA JUGA : KENCING BERBUIH : PETANDA BUAH PINGGANG ROSAK

Patutlah kalau kita tengok orang yang ada masalah buah pinggang biasanya wajahnya pucat tak bermaya kan.

Kena jaga betul-betul buah pinggang kita sebelum ianya rosak. Kalau ia berpunca dari sakit kencing manis..maka lebih baik kita jaga diri dari terkena kencing manis atau usaha untuk ubatinya.

Kena tau punca dahulu, baru senang nak rawat. Agaknya bagaimana nak rawat masalah buah pinggang ni kan? Kalau sebelah sahaja yang rosak, buah pinggang masih boleh berfungsi tapi lama kelamaan boleh lemah juga. Dan akhirnya terpaksa membat penggantian buah pinggang dengan pembedahan. Kalau boleh memang kita nak elak benda ni.


BACA JUGA : RAWATAN DIALISIS BUAH PINGGANG

Mereka yang mengalami penyakit buah pinggang, terutamanya yang dah di stage III hingga V, dan dah dialisis akan mempunyai insiden kekurangan vitamin dan mineral yang tinggi. Oleh itu,  pemakanan supplement adalah penting dalam mengekalkan kesihatan yang sepatutnya, mencegah komplikasi lanjut, dan mengekalkan fungsi buah pinggang

BACA JUGA : MASALAH BUAH PINGGANG, CEGAH DENGAN VIVIX SHAKLEE

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua 

Anda yang berminat untuk mencuba VIVIX SHAKLEE
atau Vitamin-Vitamin Shaklee..

Boleh hubungi saya terus untuk order dan sebarang pertanyaan..

Pengedar Shaklee Anda 


SMS | Call : 019-8769412
Shaklee ID : 949800
FB Page : Mamaanisshop

Tips Mengatasi Sakit Bengkak Susu

Pernah tak para ibu mengalami bengkak susu atau payudara sakit dan bengkak. Biasanya ia berlaku ketika minggu pertama selepas bersalin..Bengkak susu adalah cabaran yang paling besar sepanjang tempoh penyusuan..Tidak dinafikan bengkak susu sememangnya sangat sakit..ada yang sampai demam-demam..bertambah teruk lagi  jika dah dijangkiti kuman..Hari ini saya nak berkongsi dengan anda semua beberapa Tips Mengatasi Sakit Bengkak Susu..



Sebelum tu kita lihat dahulu antara punca berlakunya bengkak susu.. 

7 Punca Berlaku Bengkak Susu

1) Lambat memulakan penyusuan kali pertama (Late on set on breastfeeding)

Lambat memulakan penyusuan selepas bersalin boleh menyebabkan cecair dalam badan terkumpul di kawasan payudara, sekaligus menyebabkan kesukaran kepada bayi untuk menyusu apabila keadaan payudara membengkak.

2) Lekapan yang tidak betul..(Poor latch)

Lekapan yang tidak betul akan menyebabkan susu tidak dapat dikeluarkan dengan efektif dari payudara. Ini juga menjadi penyebab kepada masalah luka pada payudara dan bayi tidak cukup susu.

3) Penyusuan / pemerahan yang tidak kerap. (Inadequate feeding/pumping).

Penyusuan yang tidak kerap menyebabkan payudara tidak dikosongkan dengan kerap dan pada waktu yang sesuai maka susu ibu tidak keluar dengan lancar. Jarak masa antara sesi memerah yang terlalu lama juga berpotensi menyebabkan saluran susu tersumbat. Sesi memerah paling sesuai untuk memastikan kelancaran aliran susu dan mengelakkan bengkak susu adalah setiap 2-3 jam sekali.

4) Penyusuan berjadual. (Scheduled feeding)

Penyusuan berjadual boleh menyebabkan bengkak susu dimana bayi menyusu mengikut jam yang ditetapkan, iaitu pada waktu-waktu tertentu. Sebetulnya, bayi perlu menyusu mengikut signal-signal yang diberikan oleh bayi sendiri, seperti apabila tidur bayi mula terganggu, bayi mula mengecap-ngecap dan menghisap bibir/jari. Menangis adalah tanda paling akhir.

Apabila bersama bayi, amalkan penyusuan on demand iaitu mengikut tanda-tanda yang ditunjukkan bayi, bukannya melihat kepada jam. (Watch the baby, not the clock).

5) Menetapkan masa menyusu di setiap belah payudara. (5 or 10 minutes rules on each breast)..

Bayi sepatutnya menyusu di sebelah payudara sahaja sehingga dia melepaskan sendiri payudara itu. Selepas itu, barulah ibu susukan bayi di sebelah payudara lagi. Kerap menukar payudara (switch sides) semasa menyusu menyebabkan susu tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya dari setiap belah payudara. Ini boleh menyebabkan masalah bengkak susu. Ia juga menjadi sebab bayi tidak menerima kandungan lemak dalam susu (hindmilk) yang cukup.

6) Tertinggal sesi memerah. (Skip pumping session)

Bagi ibu yang mempunyai jadual kerja yang terlalu padat, sesekali anda pernah tertinggal sesi memerah kerana batasan tugas dan waktu di office. Perkara ini boleh menyebabkan masalah bengkak susu.

Secara fitrah, badan ibu sudah ada rutin penghasilan dan pengeluaran susu mengikut demand bayi (sekerap 1-2 jam sekali dan mengikut jadual memerah yang tetap). Pada waktu itu, badan akan mula menghantar signal seperti payudara rasa berdenyut-denyut atau susu mengalir keluar (leaking) kesan dari hormon oksitosin dan otot payudara yang mula mengecut untuk mengeluarkan susu. Jika sesi memerah tidak dilakukan, saluran susu akan mula membengkak dan tersumbat.

7) Pam susu. (Breast pump).

Penggunaan pam yang tidak sesuai terutamanya jika saiz corong pam terlalu kecil dengan puting ibu boleh menyebabkan susu tak dapat keluar dengan baik dari payudara. Salah satu tanda nak tahu anda menggunakan saiz corong yang salah adalah, setiap kali memerah anda rasa sakit atau pedih pada puting susu. Jika berlaku begini, gunakan corong pam yang lebih besar.

Contoh: Medela Freestyle ada 3 saiz corong. Saiz M (24mm) default size, extra shield yang diberi bersaiz L (27mm). Saiz yang lebih besar adalah XL (30mm). Tukar ke saiz yang lebih besar jika perlu. Sewaktu memerah, anda sepatutnya tidak merasa sakit dan pedih pada bahagian nipple.

Keadaan pam susu atau bahagian tertentu pada pam susu yang sudah rosak (breast pumps / parts malfunction) juga boleh menyebabkan kadar sedutan pada pam tidak mencukupi untuk mengeluarkan susu dengan efektif. Periksa semula bahagian-bahagian pada pam susu untuk memastikan ia dalam keadaan yang baik sebelum memerah.

Bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi tentu pernah sekurang-kurangnya sekali mengalami masalah ini. Hanya mereka yang pernah mengalaminya sahaja tahu kesakitan yang perlu ditanggung.

Biasanya apabila sudah terjadi bengkak susu, cara mengepam payudara tidak dapat menyelesaikan masalah. Seolah-olah saluran susu itu tersumbat hingga menyebabkan susu yang dipam tidak keluar. Hanya hisapan secara langsung daripada bayi sahaja dapat menghilangkan masalah bengkak susu.

Ingatlah bahawa payu dara bengkak adalah tanda yang positif, iaitu anda sedang menghasilkan susu untuk bayi anda. Masalah bengkak susu disebabkan oleh hormon lacta (hormone susu) banyak dihasilkan pada waktu tengah malam hingga ke subuh.

Antara Tanda-Tanda Payudara Membengkak 

1) Sakit pada payudara
2) Bengkak yang panas
3) Kulit payudara tegang dan berkilat
4) Payudara keras dan terasa ada ketulan
5) Puting tenggelam ke dalam
6) Bayi sukar melekap di payudara

Jika ada tanda-tanda seperti di atas..tandanya payudara anda sudah bengkak. Di sini saya kongsikan beberapa tips untuk atasi sakit bengkak susu..

1) Tuam sejuk dan panas

Langkah pertama legakan kesakitan dangan lakukan tuam sejuk dahulu. Iaitu dengan balut ais atau guna ice pack dengan tuala basah dan tuamkan di sekitar payudara. Tujuannya ialah untuk meredakan kulit payudara kebas dan kesakitan. Selepas itu, buat pula tuaman panas. Ambil tuala yang direndam air suam panas dan tuamkan sekeliling payudara. Tuam payudara daripada atas dada ke arah puting, buat putaran ke semua arah. Ini supaya saluran susu akan mengembang kerana kepanasan tuala tadi dan ianya dapat melancarkan semula saluran susu yang tersumbat.

2) Urutan di sekitar puting

Gunakan ibu jari dan jari telunjuk anda, main-mainkan disekitar kawasan puting, tekan puting ke dalam secara perlahan dan tarik puting perlahan. Kemudian, gunakan jari anda dan buat urutan di sekitar keliling payudara. Urutkan daripada atas dada ke arah puting, buat putaran ke semua arah. Tepuk-tepuk bahagian tersebut secara perlahan. Buat berulang kali sehingga payudara terasa lembut.

3) Memerah susu

Selepas payudara dan puting anda menjadi lembut, barulah anda boleh memerah susu. Jangan sesekali terus pam payudara yang sedang keras membengkak itu. Seeloknya mulakan dengan 2 cara di atas dahulu, kemudian baru mula memerah.

Anda boleh memerah menggunakan tangan atau pam. Paling efektif ialah perahan menggunakan tangan. Jika anda menggunakan pam, pastikan level pam adalah rendah dan perlahan.

4) Susukan Bayi Secara Kerap

Setelah payudara sudah hilang sakitnya serta semakin lembut lepas anda amalkan tips di atas, maka susukanlah bayi anda dengan kerap. Ketika bayi menghisap, rajin-rajinkan buat urutan payudara mula daripada atas payudara turun ke puting. Ini dapat melancarkan lagi aliran susu, supaya lebih banyak lemak susu yang terperangkap itu dapat dielakkan..

5) Meletakkan kobis

Mengikut petua orang lama-lama, anda boleh juga letakkan kobis di payudara . Basuh kepingan kobis dan letakkan selama 15 minit sehingga bengkak itu surut dan lega. Tetapi, tidak boleh terlalu kerap. Ini kerana, kajian membuktikkan kobis mampu mengurangkan penghasilan susu secara perlahan-lahan. Boleh sahaja untuk guna sekali sekala, cuma tidak digalakkan setiap hari dan setiap masa.

6) Pengambilan Vitamin Shaklee iaitu Lecithin.



Menurut Doktor Jack Newman..lecithin membantu mengatasi dan menghalang pengulangan duktus susu tersumbat mungkin kerana Lecithin mengurangkan kelikatan susu, dengan cara mengurangkan peratusan asid lemak politaktepu di dalam susu..

Kandungan bagi sebiji kapsul Lecithin Shaklee ialah 520mg. Dos Lecithin yang disarankan untuk ibu yang mengalami bengkak susu pula ialah sebanyak 3600mg – 4800mg sehari.

Jadi, ibu-ibu boleh mengambil Lecithin dalam jumlah 7 – 9 biji setiap hari. Teruskan pengambilan tersebut sehingga masalah bengkak susu tadi hilang.

Apabila masalah bengkak susu telah dapat diatasi, ibu boleh mengurangkan pengambilan Lecithin kepada 6 biji sehari.

Amalkan makan secara konsisten untuk kesihatan tubuh badan, mendapatkan bentuk badan ideal dan juga untuk menguatkan daya ingatan ibu.

Ini sangat bagus kerana ada ibu yang mengadu mudah lupa dan sukar mengingat terutama semasa dalam pantang. Jangan risau, Lecithin ini selamat dimakan walaupun ibu dalam pantang.

Khasiat Lecithin Untuk Ibu Menyusu

1) Mengurangkan risiko berlaku bengkak susu dengan mencegah duktus susu tersumbat


2) Membantu memecahkan lemak yang berlebihan kepada titisan kecil dalam badan ibu…Pengambilan dengan Alfalfa Shaklee akan membantu anda kurangkan berat badan


3) Menyumbang kepada memori yang lebih kuat untuk ibu…Biasanya anda akan mudah lupa selepas bersalin


4) Memberikan khasiat Lecithin secara tidak langsung kepada bayi melalui susu ibu…bagus untuk pekembangan bayi..


Jom lihat Testimoni 





Berminat untuk mencuba Vitamin Untuk Ibu Menyusu atau Vitamin-Vitamin Shaklee yang lain..

Boleh hubungi saya terus untuk order dan sebarang pertanyaan..

Pengedar Shaklee Anda 


SMS | Call : 019-8769412
Shaklee ID : 949800
FB Page : Mamaanisshop




Kesan Sampingan Selepas Rawatan Kemoterapi

Kemoterapi merupakan salah satu cara rawatan kanser yang dilaksanakan saat ini. Rawatan kemoterapi ini bertujuan untuk menghapuskan sel kanser yang membahagi dengan kerap..Namun..dengan rawatan ini ia bukan sahaja menghapuskan sel-sel kanser..malah ia memusnahkan sel-sel sihat..



Sel-sel kita merupakan sel terkecil dalam badan kita. Daripada sel ia menjadi tisu..daripada tisu menjadi organ dan seterusnya daripada organ menjadi sistem.

Oleh sebab itu..semasa kemoterapi..banyak juga sel sihat ini akan terjejas..Jadi apabila anda diperlukan untuk menjalani kemoterapi..adalah penting untuk anda mempelajari bagaimana menguruskan kesan sampingan yang mungkin anda akan alami selepas rawatan kemoterapi ini..

KESAN SAMPINGAN SELEPAS RAWATAN KEMOTERAPI

Seseorang pesakit kanser mungkin akan mengalami beberapa kesan sampingan akibat ubat kemoterapi...Antaranya

1) Anemia

Anemia berlaku kepada lebih daripada 50% pesakit yang menjalani kemoterapi. Kemoterapi mengurangkan keupayaan sum-sum tulang untuk menghasilkan sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh badan.
Apabila kekurangan sel darah merah, badan anda tidak mendapat oksigen yang mencukupi untuk berfungsi. Akibatnya anda mungkin akan mengalami kelesuan yang keterlaluan, kelemahan, keletihan, wajah pucat dan pening.

2) Sembelit

Kemoterapi boleh menyebabkan perubahan dalam sistem usus yang biasa, justeru anda mungkin mengalami sembelit.

3) Kemurungan

Mengetahui diri dijangkiti kanser mungkin boleh mengganggu cara hidup dan impian anda. Tekanan fizikal dan emosi yang diakibatkan oleh kanser dan rawatannya pada badan boleh menyebabkan kemurungan.

4) Cirit birit

Cirit birit boleh berlaku apabila rawatan kemoterapi merosakkan sel yang melapisi usus. Jika anda mengalami kesakitan dan kekejangan serta cirit birit melebihi 24 jam, silalah berhubung dengan doktor anda.

5) Kelesuan

Pesakit kanser akan berasa lemah atau penat lebih cepat daripada biasa selepas setiap aktiviti fizikal, mental atau emosional. Kelesuan ialah kesan sampingan utama kemoterapi dan kemungkinan anemia merupakan punca utamanya.

6) Keguguran rambut

Rambut gugur (alopesia) boleh berlaku pada semua bahagian badan.

7) Jangkitan

Kemoterapi boleh menyebabkan anda mudah mendapat jangkitan. Ini kerana kebanyakan ubat anti kanser mengurangkan keupayaan menghasilkan sel darah putih yang membantu anda melawan jangkitan.

8) Kehilangan Selera makan

Sebahagian ubat kanser mungkin mempengaruhi sistem penghadaman di mana boleh menyebabkan kehilangan selera makan, loya dan cirit birit.

9) Masalah mulut..gusi dan kerongkong

Penjagaan oral yang baik adalah penting semasa rawatan kemoterapi. Ini kerana ubat anti kanser boleh menyebabkan kerengsaan dalam mulut atau kerongkong anda. Selain kesakitan, kerengsaan mulut boleh menyebabkan mulut anda dijangkiti kuman.

10) Loya dan muntah

Anda mungkin akan mengalami loya dan montah-muntah disebabkan oleh rawatan kemoterapi.

11) Masalah seksual

Rawatan kemoterapi mungkin akan mempengaruhi sel sperma (bagi lelaki) yang boleh menyebabkan ketidaksuburan sementara atau kekal. Bagi wanita pula, kitaran haid mungkin tidak menentu atau terhenti sepenuhnya semasa menjalani kemoterapi. Wanita juga boleh mendapat jangkitan pada vagina dan mungkin mengalami simptom menopos seperti berasa panas badan.

Namun begitu, kesan sampingan ini biasanya adalah kesan jangka masa pendek dan akan hilang juga selepas tamat rawatan.

SHAKLEE BANTU HADAPI KESAN SAMPINGAN KEMOTERAPI

Pesakit yang ingin berasa cergas selepas kemoterapi dan membantu meningkatkan potensi sembuh harus menjaga pemakanan dan mengambil beberapa suplemen untuk membantu memperbaiki dan melindungi sel.

Suplemen yang anda ambil harus sesuai dan selamat diambil terutama dalam tempoh kemoterapi. Ini kerana sekiranya anda mengambil suplemen tanpa kajian klinikal..ia boleh menjejaskan peluang anda untuk sembuh. Sebaliknya sekira suplemen diambil adalah selamat dan berkualiti seperti suplemen Shaklee, ia akan membantu meningkatkan potensi anda untuk sembuh.

Suplemen Shaklee bukan diambil semasa kemoterapi..tetapi diambil selepas 2 hari rawatan kemoterapi..Suplemen ini diambil bertujuan untuk memulihkan semula sel yang sihat..membantu pesakit cergas dan sihat dan meningkatkan potensi untuk sembuh.

Untuk pengetahuan, produk Shaklee mempunyai kajian saintifik..Kajian klinikal ke atas setiap bahan dan produk yang dikeluarkan..

Landmark study ke atas produknya tentang bagaimana produk Shaklee selamat diambil untuk jangkamasa panjang dan bagaimana Shaklee membantu memanjangkan hayat..

Semua hasil kajian Shaklee diterbitkan untuk semakan awam supaya boleh dirujuk dan boleh disemak oleh sesiapa pun..Shaklee melaburkan puluhan juta USD dalam aspek kajian dan RnD ini. Satu nilai yang sangat besar.

ANTARA SUPLEMEN YANG DISYORKAN UNTUK ANDA BAGI MENGHADAPI KEMOTERAPI ADALAH

1) DTX Complex

DTX Complex membantu membersihkan, merangsang dan regenerasi sel dalam hati mengikut keperluan. Memandangkan hati berfungsi untuk membersihkan darah, anda perlukan hati anda untuk bekerja dengan efisien semasa anda sedang sakit supaya sakit anda tidak merebak. Apabila berlakunya kemoterapi, hati akan mendapat impak yang sangat besar. Ramai pesakit kanser meninggal bukan disebabkan oleh kanser tetapi kesan kanser terhadap hati.

2) Vivix

Vivix membantu merencat pertumbuhan sel kanser..memelihara sel yang normal dan mempercepatkan proses penyembuhan..Resveratrol dalam Vivix telah terbukti dalam banyak kajian saintifik mampu merencatkan pertumbuhan sel kanser di samping membantu memberikan tenaga dan mempercepatkan proses penyembuhan selepas sesi kemoterapi.

3) Nutriferon

Menggalakkan penghasilan interfron yang memperbaiki sistem imun bagi melawan punca kanser. Pesakit kanser mempunyai sistem imun yang lemah. Walaupun mereka kuat, mereka tetap perlukan sistem imun yang lebih kuat untuk melawan sel kanser.

Terutama saat melalui rawatan kemoterapi, sel darah putih akan menurun dengan mendadak dan mereka mudah jatuh sakit seperti demam. Ini akan menyebabkan mereka sukar untuk sembuh.

4) Performance Drink

Minuman ini membekalkan bekalan air mencukupi kepada pesakit dan mengelakkan dehidrasi akibat rawatan. Pesakit kanser yang menjalani kemoterapi akan mengalami muntah berterusan. Jadi, mereka amat memerlukan Performance  Drink untuk mengelakkan mereka mengalami dehidrasi atau kehilangan bendalir yang banyak daripada badan.

5) ESP

Esp diperlukan oleh pesakit kanser untuk membantu memastikan protein dan kalori yang mencukupi. Ini disebabkan pesakit kanser akan mengalami hilang selera makan ketika menjalani rawatan kemoterapi. Dengan pengambilan Esp dapat membantu pesakit kanser mendapat nutrisi protein yang penting untuk pembinaan sel badan.

6) Peppermint Ginger Plus

Peppermint mengawal rasa loya yang sering dialami oleh pesakit kanser yang menjalani rawatan kemoterapi.

7) B Complex

Membantu penghasilan sel darah merah kerana sel darah merah turut menerima kesan akibat kemoterapi. Selain itu..B Complex juga baik untuk meredakan stress dan mengurangkan kesakitan. Stress dapat membiakkan lagi sel kanser.

Set ini hanyalah cadangan untuk memastikan keperluan zat makanan kepada pesakit kanser. Ia bukan bertujuan untuk menyembuhkan pesakit kanser. Berbincanglah dengan doktor yang merawat sebelum anda mengambil mana-mana suplemen. Namun saya boleh membantu anda membuat pilihan suplemen yang mungkin anda perlukan.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua 

Anda yang berminat untuk mencuba VIVIX SHAKLEE
atau Vitamin-Vitamin Shaklee..

Boleh hubungi saya terus untuk order dan sebarang pertanyaan..

Pengedar Shaklee Anda 


SMS | Call : 019-8769412
Shaklee ID : 949800
FB Page : Mamaanisshop