Don't Forget To Join US Our Community
×
bloggerWidget

Thursday, 21 August 2014

Jerawat : Punca Dan Cara Mengatasinya

Assalamulaikum..selamat pagi semua..
semoga anda semua lebih ceria pada pagi nie..

Pagi-pagi lagi mesti dah belek-belek muka kat cermin..tengok ada jerawat naik tak ?? hehe..Tidak dapat dinafikan bahawa kita semua terutama wanita-wanita di luar sana yang inginkan kulit wajah yang licin..gebu..putih dan halus..malah berasa lebih yakin dengan kulit yang suci dan bersih…orang lelaki pun tak suka kalau muka berjerawat..kalau dah naik jerawat sebiji pun mesti dah tension..betul tak ?.Macam-macam cara yang kita pakai untuk hilangkan jerawat tue…ada yang mengupas dan mencungkil jerawat yang timbul sehingga meninggalkan bekas dan parut jerawat..


Antara Punca Jerawat Terjadi …

1) Hormon
Pada usia remaja, kelenjar sebaceous mengembang dan mengeluarkan lebih banyak sebum di bawah pengaruh hormon yang dikenali sebagai hormon androgen. Sebab itu ramai di kalangan perempuan pada usia remaja dan awal dewasa kerap mengalami masalah jerawat.

Namun begitu..lama-kelamaan liang sebaceous akan menghasilkan sebum yang semakin berkurangan berbanding pada usia remaja.

2) Bakteria
Bakteria yang dikenali dengan nama Propionibacterium acnes pula adalah salah satu bakteria yang biasa ditemui dalam sel kulit. Sumber makanannya ialah sebum dan sel-sel mati pada permukaan kulit. Orang yang berjerawat mempunyai Propionibacterium acnes yang lebih banyak berbanding dengan kulit orang yang tidak berjerawat.

3. Pemakanan
Walaupun punca jerawat yang disebabkan oleh diet atau pemakanan tidak dapat dibuktikan dengan jelas serta secara terperinci, tetapi diet mempunyai kesan langsung terhadap tahap insulin dalam badan kita. Untuk pengetahuan anda, insulin adalah hormon terpenting manusia dan boleh mempengaruhi hormon-hormon lain di dalam tubuh termasuk hormon androgen yang turut menjadi penyebab pertumbuhan jerawat pada kulit muka, belakang dan leher pesakit..So, sila jaga pemakanan juga... Banyakkan minum air dan makan sayur-sayuran, buah-buahan.

4) Stress


Stress boleh memburukkan lagi simptom jerawat anda tetapi ia boleh dicegah dengan rawatan jerawat yang betul. Tahap stress yang tinggi memang mampu memberi kesan ke atas jerawat dan boleh menyebabkan radang jerawat yang teruk. Selain itu, apabila kita dalam keadaan stress, adrenalin serta hormon androgen yang ada di dalam badan akan dikeluarkan dengan berlebihan dan menjadi punca berlakunya pertumbuhan jerawat...Lepas ini kena belajar mengatasi stress.

5) Alat Solek
Sebenarnya alat solek bukanlah punca jerawat terbesar untuk kulit, tetapi jika anda tidak membersihkan kulit anda dengan baik selepas memakai alat solek, ia boleh memburukkan lagi keadaan jerawat pada kulit terutama muka anda. Aku sah-sah tak pakai alat solek. So tak bimbang mana pun. haha. kepada wanita diluar sana, berpada-padalah bila memakai alat solek.

6) Matahari
Cahaya matahari juga bukanlah penyebab utama masalah jerawat tetapi haba yang dihasilkan oleh matahari boleh menyebabkan kulit anda berpeluh dan berminyak sekaligus menyumbatkan liang roma. 

7) Pakaian
Tidak ramai yang mengalami masalah ditumbuhi jerawat di belakang badan tetapi ia berlaku disebabkan oleh jenis pakaian yang dipakai terutama dalam iklim tropika seperti di Malaysia. Belakang badan mempunyai ribuan kelenjar dan liang roma yang boleh memerangkap sebum. Jangan malas mandi kerana kulit yang bersih boleh membebaskan anda dari belenggu jerawat.



Jangan risau...Set skincare Shaklee mampu membantu merawat jerawat di muka dan sekaligus mengembalikan kecerian anda dengan wajah yang cantik berseri..Jom kita lihat apa yang terdapat dalam Set ini...

GLA Complex


Menstabilkan hormon yang menjadi penyebab jerawat
Membantu mencairkan sebum yang berminyak
Mengurangkan rongga dari tersumbat
Mengurangkan gatal dan inflamasi
Menggalakkan kulit sihat




 ♥ Vita C Plus


Meningkatkan sistem imun
Membantu menyekat bakteria penyebab jerawat
Melindungi kulit dan mempertingkatkan pemulihan
Penting untuk kolagen dan tisu penghubung




Energizing Soy Protein (ESP)




Mempertingkatkan pemulihan luka
Mengurangkan parut
Mencerahkan dan mencantikkan kulit
Membaiki dan membina semula sel-sel baru





Vitamin E



Melindungi dan meneutralkan radikal bebas yang merosakkan sel-sel kulit
Memudarkan parut jerawat
Anti-penuaan terbaik
Membekalkan oksigen dan mempertingkatkan pemulihan
Mengurangkan bintik penuaan



Carotomax


Anti-oksidan yang kuat
Memulihkan tisu kulit yang telah rosak akibat jerawat
Mengawal penghasilan sebum yang berlebihan
Melegakan kekeringan kulit dan gatal






Cara Elakkan Jerawat Di Muka Dengan Cepat Lepas 7 Tahun Terseksa! from iReach HD on Vimeo.

Jom lihat testimoni mereka yang telah menggunakan Set Skincare Shaklee untuk hilangkan jerawat...






Dapatkan Set Skincare anda hari ini…!!!


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=d0cbf1a1aa1726784df15a81ead214f7


Your Shaklee Independent Distributor

Salmiah Othman

 SMS | Call : 019-8769412
 Shaklee ID : 949800
 Email : salmiah80@gmail.com

Saya selalu berkongsi mengenai kebaikan supplemen Shaklee di   
Fan Page Mamaanisshop dan Facebook saya juga..


No comments:

Post a Comment