Don't Forget To Join US Our Community
×
bloggerWidget

Tuesday, 11 October 2016

Apa Itu Antioksidan ??

Antioksidan ni sebenarnya adalah bahan kimia yang diperlukan oleh tubuh badan kita untuk meneutralkan radikal bebas. Kemudian antioksidan ni akan mencegah kerosakan yang ditimbulkan oleh radikal bebas terhadap sel normal, protein dan lemak. Radikal bebas ini pula adalah hasil sampingan daripada proses penjanaan tenaga oleh badan kita. 


Kiranya radikal bebas ini adalah perosak.. Antioksidan ini pula pelindung..Antioksidan akan melawan radikal bebas agar tubuh kita bebas penyakit. Bagaimana tu? 

Antioksidan menstabilkan radikal bebas dengan melengkapkan kekurangan elektron yang dimiliki radikal bebas, dan menghambat terjadinya reaksi berantai dari pembentukan radikal bebas. Radikal bebas juga menyebabkan kolesterol LDL menjadi lebih teruk dan menyebabkan kerosakan di merata tempat dalam tubuh kita. 

Radikal bebas ini jika terlalu banyak akan mendatangkan bahaya kepada tubuh badan kita. Faktor lain seperti merokok, minum arak, makanan berlemak, cahaya matahari, pendedahan kepada radiasi dan pencemaran persekitaran juga akan menghasilkan lebih banyak radikal bebas dalam badan.

Jadi sudah fahamkan mengapa penting sangat antioksidan ini kepada tubuh kita? Antioksidan la yang akan menghalang perbuatan radikal bebas ini daripada menyebabkan kerosakan kepada sel-sel tubuh badan kita yang menjadi PUNCA SEGALA PENYAKIT.

Cara-cara Menambahkan Sumber Antioksidan kepada Badan Kita

Ya memang antioksidan ini amat penting dan kita perlu sangat-sangat. Tapi malangnya tubuh kita Allah ciptakan tidak mampu untuk menghasilkan antioksidan sendiri. Kita mesti mendapatkannya melalui pemakanan. 

Bagi membantu meneutralkan radikal bebas dalam badan kita, kita kenalah makan pelbagai jenis antioksidan ini ya.  

Untuk melindungi tubuh badan kita daripada radikal bebas, badan kita memerlukan antioksidan seperti vitamin, mineral dan enzim yang dapat melindungi tubuh dan memperlahankan kemusnahan sel disebabkan pengoksidaan bagi memelihara kesihatan tubuh. 

Antara contoh antioksidan adalah Vitamin A, C dan E, lycopene, beta carotene dan beberapa lagi. Sebaik-baiknya kita perlu mendapatkan diet yang kaya dengan antioksidan dalam makanan bagi menjamin pelbagai zat berbanding nutrien khusus dalam satu-satu jenis suplemen. 

Jadi sebab itu la kita kena perbanyakkan makan buah, makan sayur dan mengelak makanan yang tidak sihat. Bukan saja lagi banyak kuantitinya. Tapi juga jenis-jenisnya. Lagi berbeza-beza warna sayur dan buah-buahan yang kita ambil pun lagi bagus. Allah pun menciptakan pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran. Pelbagai warna, pelbagai bentuk, pelbagai jenis dan dengan pelbagai khasiat. Elok kita pelbagaikan apa yang kita makan supaya kita dapat memperoleh lebih banyak jenis antioksidan untuk badan kita. 

Para penyelidik antarabangsa telah membuat kajian ke atas lebih daripada 1,000 makanan untuk menentukan tahap kandungan antioksidan di dalamnya. Mendahului senarai ialah acaiberi, blueberi, blackberi, walnut, strawberi, cranberi, raspberi, elderberi, bunga cengkih kisar, delima dan anggur merah.


Kesemua makanan tadi mengandungi antioksidan dari jenis yang berbeza-beza..Jadi kalau anda ambil makanan yang kaya dengan antioksidan tertentu sahaja, ia tidak dapat membantu anda untuk kekal sihat. Anda perlu memakan beberapa jenis untuk mendapatkan pelbagai jenis antioksidan supaya dapat memberikan hasil yang diingini.

[Sumber: Harvard Heart Letter/Premium Health News Service/TMSI]

Cukupkah Antioksidan Kita?

Ada orang, tahap pendedahan kepada radikal bebas dan kerosakan ini lebih tinggi. Contohnya orang yang bekerja di luar, banyak pendedahan kepada asap kenderaan, jerebu dan pencemaran. 
Dan ada pula orang, diet pemakanannya tidak sempurna malahan dia tak dapat memperoleh antioksidan yang mencukupi untuk badannya.

Jadi apabila jumlah radikal bebas dalam tubuhnya lebih banyak daripada antioksidan yang diambil, maka badannya akanmudah terdedah kepada kerosakan yang menjadi punca penyakit, punca badan cepat letih, nampak cepat tua, gemuk dan lain-lain. 
Sebab itu lah, kita amat memerlukan makanan tambahan yang membekalkan antioksidan kepada badan kita terutamanya bagi kes-kes yang macam ni. 

Bagi mencukupkan zat-zat dan nutrien yang badan kita perlukan setiap hari, selain daripada memakan buah dan sayur, elok untuk kita tambahkan suplimen dalam rutin harian kita. Supaya badan kita tetap terus-menerus mendapat supply antioksidannya dengan mencukupi.

Faedah-faedah Antioksidan

Bila kita cukup mengambil antioksidan untuk badan kita, kita akan dapati yang kita tak mudah untuk dijangkiti selsema, tak mudah jatuh sakit, tak mudah demam, kita berasa lebih segar, wajah kita tak nampak kusam lagi dan kita pun akan berasa lebih cergas.

Semua ini berlaku kerana kita cukupkan sumber antioksidan yang badan kita perlukan. Asal ada radikal bebas yang datang nak menyerang sel-sel kita, kita dah standby antioksidan yang kita ambil hari-hari untuk melindungi sel dan tubuh badan kita. Maka terlindunglah kita daripada mudah jatuh sakit.

Inilah di antara langkah awal untuk kita elakkan penyakit-penyakit kronik daripada menimpa kita pada hari tua nanti. Jaga diri kita dari usia muda, cukupkan nutrien untuk badan kita, hasilnya kita juga yang akan rasai nikmat kesihatan itu. 
Itulah mengapa pentingnya kita perlu mengetahui kenapa kita perlukan antioksidan dalam diet seharian kita seperti Vitamin C, Vitamin A dan Vitamin E. 

Di dalam Shaklee, kita dapat memenuhi keperluan antioksidan ini daripada suplimen Carotomax (Vitamin A), Sustained Release Vitamin C Plus dan juga Vitamin E.



Vivix - Antioksidan Terhebat

Kalau nak tahu, suplemen terhebat dan paling kaya dengan antioksidan ini adalah Vivix. Vivix kaya dengan antioksidan daripada Muscadine Grape, European Elderberry, Purple Carrot dan juga Polygonum Cuspidatum. Semuanya adalah daripada sumber buah-buahan dan tumbuh-tumbuhan yang memang RARE la. Jadi tak hairan la siapa yang ambil Vivix akan merasai perubahan yang begitu ketara dengan perubahan kesihatan yang lebih baik. InshaaAllah.


Boleh lihat kebaikan Vivix di sini

                                       Untuk order dan sebarang pertanyaan...

Hubungi :

Your Shaklee Independent Distributor
Salmiah Othman
 SMS | Call : 019-8769412
 Shaklee ID : 949800
 Email : salmiah80@gmail.com

Saya selalu berkongsi mengenai kebaikan supplemen Shaklee di Fan Page Mamaanisshop danFacebook saya juga, kalau sudi add la saya :)


No comments:

Post a Comment